• معرفی دفتر EDO

    بر اساس مصوبه  شورای آموزشی دانشکده پرستاري مامايي  در تاريخ ۲/۱۲/۱۳۹۳ نياز به تشکيل دفتر EDO (توسعه آموزش)تایید و تصويب شد  واين دفتر بنا بر حکم رياست دانشگاه از تاريخ ۱/۴/۱۳۹۴ با ترکيب اعضا و مسئولين شروع به کار کرد.

    مأموریت و اهداف تشکیل (EDO)

    ماموریت دفتر توسعه آموزش علوم پزشکی به عنوان يکي از مجموعه هاي دانشكده پرستاري و مامايي ارتقاي كمي و كيفي فرآيند آموزش مي باشد. دفتر توسعه آموزش با همكاري اعضاء هيات علمي و كارشناسان دانشكده و دانشگاه و با استفاده از يافته‌هاي پژوهش‌هاي آموزشي در باره چگونگي بهبود كيفيت آموزشي و به كار بردن برنامه ريزي در نظام آموزشي، به بازانديشي، بازسازي و بازآفريني اين نظام مي پردازد. لذا براي نيل به اين اهداف فعاليت‌هاي خود را عمدتا در محورهاي زير متمركز نموده است:

    • توسعه فلسفه های نوین در حيطه هاي آموزش پزشکي
    • توانمندسازی اعضاء هیأت علمي در حيطه آموزش علوم پزشکي منطبق بر استانداردهاي موجود
    • تدوین و بازنگری برنامه هاي آموزشي براساس نيازهاي جامعه
    • سازماندهی، هدایت، نظارت و انجام پژوهش هاي مرتبط با آموزش پزشکي
    • سازماندهی، هدایت، نظارت و اجراي سنجش دانشجويان و برنامه هاي آموزشي

    محورهای کلی وظايف EDO

    ۱.ارائه مشاوره و مشارکت در تدوین و بازنگری برنامه ريزي آموزشي از قبيل: تدوين برنامه آموزشي (curriculum)، طرح دوره (course plan)، طرح درس، log book و . . .).

    ۲. ارتقا توانمندی اعضاء هیات علمي دانشکده در زمينه هاي مختلف آموزش علوم پزشکي.

    ۳. ارائه مشاوره در زمینه ارزشیابي فراگيران، اعضاء هيات علمي و فرآيندهاي آموزش در دانشکده.

    ۴. ارائه مشاوره به دانشجویان در زمینه روش‌هاي نوين ياددهي و يادگيري، برنامه ريزي آموزشي و پژوهش هاي مرتبط.

    ۵. مشارکت در تدوین و بازبیني برنامه‌هاي آموزشي براي راه اندازي رشته‌هاي جديد در دانشکده.

    ۶. هدایت پروژه اعتبار بخشی برنامه هاي آموزشي (مورد تاکيد وزارت متبوع) و مشارکت در تدوين و اجراي فرآيند ارزشيابي دروني و بيروني گروه ها

    ۷. ارائه مشاوره در زمینه اجرای طرح هاي پژوهش (انجام مطالعات کاربردي در زمينه ارتقا و توسعه روشهاي نوين آموزش و ارزشيابي و موضوعات کاربردي در آموزش نظير تئوريهاي نوين يادگيري- مهارت هاي ارتباطي- نياز سنجي آموزشي و . . .).

    ۸. – مشارکت در انجام نیاز سنجی اعضاي هيئت علمي و جذب نظرات آنها

    ۹. تقویت و تجهیز کتابخانه دانشکده و دفتر توسعه با هدف برطرف كردن نياز اعضاء هيأت علمي علاقه مند به منابع معتبر و جديد در زمينه آموزش پزشكي

    ۱۰. برقراری ارتباط مستمر با دانشجویان مستعد و علاقه مند به مباحث آموزش پژشکي و درگير کردن آنها در فعاليت هاي واحد.

    ۱۱. ارائه مشاوره در زمینه اجرای روشهاي نوين آموزشي و مشاوره مطالعه براي توسعه آموزش.

    ۱۲ . شرکت فعال در جلسات شورای آموزشی دانشکده برقراري ارتباط مداوم با مديران گروه هاي آموزشي.

     

    اهداف دفترتوسعه آموزش دانشکده :

    • بازنگری وطراحی برنامه هاي درسي متناسب با نيازجامعه
    • ارزشیابی دروني
    • زمینه سازی به منظورنهادينه شدن تغييرات آموزشي وگسترش تجارب مفيد درزمينه آموزشي
    • ارتقاء سطح دانش ، نگرش ومهارتهای اساتیددرزمينه هاي آموزشي – پژوهشي ومشاوره اي
    • سنجش و ارزشیابی عملکرد اساتید دانشکده

    تحلیل آزمونها:

    • ارائه ژورنال کلاب اساتیدودانشجویان
    • تهیه دفترچه وپفلتهای آموزشي اساتيد
    • ترغیب اساتیدودانشجويان ومشارکت علاقمندان به اجراي طرحهاي پژوهشي درزمينه آموزش
    • ارتقاء سطح دانش ومهارتهای چندگانه دردانشجویان بخصوص Gifted- students

    طراحی ، اجراء وارزشیابي دوره هاي آموزشي ومهارتهاي باليني وکارگاهها براي اساتيد ودانشجويان ازطريق نظرسنجي واعلام نيازاساتيدودانشجويان

     

    اهداف جزئی

    Ø      پیگیري ارائه طرح درس

    Ø      پیگیري تدوين برنامه هاي  دوره هاي آموزشي

    Ø      مشارکت در برنامه ریزی و ايجاد تسهيلات لازم براي اجراي شيوه هاي نوين آموزشي

    Ø      پیگیري تدوين  و بازنگري برنامه راهبردي دانشکده

    Ø      پیگیري تدوين و همکاري در ارزشيابي برنامه راهبردي

    کمیته آموزش اساتید و آموزش مداوم

    Ø      نیاز سنجی  در ارتباط با موضوعات تخصصي،همکاري با آموزش مداوم دانشکده

    Ø      شناسایی روز آمد نيازهاي آموزشي

    Ø      تعیین اولويت برنامه هاي آموزشي- تهيه فهرست موضوعات آموزشي

    Ø      نیاز سنجی آموزشي اعضاء هيئت علمي همکاري در طرح  و برنامه ريزيکارگاههاي آموزشي

    Ø      توسعه توانائیهای اساتيددر گسترش  روشهاي بهينه و نوين آموزش

    کمیته ارزشیابي

    اهداف  و فعالیت های کميته ارزشيابي:

    Ø      پیگیري و همکاري در ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانشجويان با توجه به شاخصهاي ارزشيابي

    Ø      پیگیري و همکاري در ارزشيابي  مدرسين و ارزشيابي سيستم و برنامه هاي آموزشي

    Ø      پیگیري و تهيه و تدوين برنامه  هاي ارزشيابي درون گروه هاي اموزشي

    Ø      پیگیري و تهيه و بازنگري   log book دانشجویان پرستاری و مامايي

     کمیته تکنولوژی  آموزشي

    اهداف:

    Ø      اطلاع رسانی در زمینه سايت و ارتباط آموزشي پيگيري  و تهيه امکانات  و وسايل آموزشي مناسب

      کمیته پژوهش در آموزش اهداف و فعالیتها

    Ø      تشویق اعضاءهیات علمي به انجام تحقيقات آموزشي

    Ø      تعیین اولوتهاي پژوهش در حوزه آموزشي خود

    Ø      تهیه آرشیو مقالات و تحقيقات آموزشي

    Ø      تدارک برنامه های ژورنال کلاب در زمینه مسائل آموزشي

      کمیته استعداد درخشان

    Ø      پیگیري تقاضاها  و نيازهاي  دانشجويان استعداد درخشان تدارک و تشويق و ترغيب دانشجويان

    Ø      استفاده بهینه از توانایي دانشجويان در بخشهاي مختلف EDO

    Ø      گزارش دانشجویان برتر

     

    دفتر  توسعه آموزش دانشکده پرستاری و مامائی در تاريخ        با استفاده از مشارکت گروهي اعضاء هيئت  علمي در پنج محور توسعه آموزشي  متشكل از پژوهش در آموزش ، برنامه ريزي،ارزشيابي و مشاوره دانشجويان شروع به كار كرد

    اقدامات انجام شده:

    Ø      سازمان دهی مکان دفتر

    Ø      فعال سازی فضای دانشکده

    Ø      فعال سازی منوی  دفتر توسعه در صفحه دانشکده

    Ø      تدوین  لاگ بوک جهت دانشجویان مامايي

    Ø      هماهنگ شدن  دفتر  با انجمنهای علمی دانشکده

    Ø      تهیه وتدون فرم طرح درس در دروس نظری

    Ø      تهیه  و تدوین و باز نويسي طرح درس دروس بالين به تفکيک در ورشته با همكاري اعضاء گروههاي آموزشي

    Ø      جمع آوری  و بررسی طرح  درس آعضاء محترم هيئت علمي

    Ø      نیاز سنجی کارگاهاي مورد نياز اعضاء هيات علمي و دانشجويان

    Ø      تهیه  و تدوین  فرم ارزشيابي دانشجويان در دروس باليني به تفکيک  درس  ورشته تحصيلي با همكاري آعضاء گروهها